"Toate necazurile oamenilor vin din incapacitatea lor de a sta singuri si tacuti intr-o camera goala"
Blaise Pascal (1660)

miercuri, 23 iulie 2014

Iisus sub semnul pestilor

Mai intai putina astrologie...Hilar sau nu, ceea ce m-a frapat si am dorit sa adaug la aceste cateva randuri pe care mi-am propus sa le adaug astazi este asa zisa "coincidenta" a lumii astrologice. In masura in care Cristos a fost conceput ca nou eon, le-a devenit limpede tuturor celor stiutori in ale astrologiei ca, pe de o parte, el s-a nascut ca prim peste al epocii pestelui si, pe de alta parte, trebuia sa moara ca ultim berbec (noutestamentar: miel) al eonului ce se sfarsea. In mod semnificativ, partenerul lui Iisus in aceasta ceremonie se numeste Baraba, "fiul tatalui". Am putea compara, cu o anumita dreptate, tensiunea interna a contrariilor din cadrul psihologiei vechi crestine cu faptul ca semnul zodiacal al pestilor arata doi pesti,
care indica adesea in directie contrara.
Dupa cum a aratat deja Bousset ca fiind probabil, faptura dubla a lui Cristos apocaliptic se intemeiaza pe speculatii iudaic-gnostice. Traditia ulterioara, preponderent cabalistica, cunoaste doua figuri de Mesii, Mesia ben Iosif (sau ben Efraim) si Mesia ben David. Mesia ben Iosif este, dupa Deuteronul 33, 17, "intai-nascutul taurului" si Mesia ben David calareste pe un asin. Mesia ben Iosif trebuie sa moara pentru a "împăca" prin sangele său  "poporul lui Iehova". El va cădea in lupta impotriva lui Gog si Magog, si anume il va ucide pe Armisilus. Armisilus este Antimesia, conceput de Satana cu o piatra de marmura. Se stie ca, daca Satan si Iisus sunt recunoscuti ca frati, fii ai aceluiasi tata, atunci Armisilus (Antimesia) este totodata nepotul care ajuta. El va fi omorat la randul lui de Mesia ben David. Aceasta lasa dupa aceea noul Ierusalim jos din cer si il trezeste la viata pe Mesia ben Iosif, care fusese ucis. Acesta din urma apare in traditia ulterioara intr-un rol ciudat. Inca Tabari, comentatorul Coranului, mentioneaza ca Anticrist va fi un rege al iudeilor, iar Abarbanel afirma in Maşmia Ieşua ca Mesia ben Iosif este de-a dreptul Anticrist. El nu este caracterizat numai ca Mesia in suferinta fata in fata cu cel invingator, ci este conceput chiar ca afalandu-se in opozitie cu el. Dupa cum sugereaza aceste materiale ale traditiei, slabiciunea sus-mentionata a elementului mesianic consta intr-o scindare a lui, care se amplifica pana la opozitie.
Interesant, nu-i asa? Daca ne gandim putin, vom constata aceasta opozitie a contrariilor in fiecare dintre noi. Latura intunecata ne este cu neputinta sa o acceptam, cand ea doare atat de tare, cand cotropeste sufletul. Dar nu trebuie sa uitam ca acel copac care va ajunge cu ramurile pana la cer va avea radacinile infipte pana in infern. Este absolut necesar sa ne acceptam si sa ne "salvam" latura intunecata pentru a trece la pragul de sus. Sa nu uitam ca Iisus a doborat portile iadului si apoi s-a inaltat la ceruri.
Suprimarea imaginii lui Dumnezeu urmeaza indeaproape anularea personalitatii omenesti. Ateismul materialist formeaza cu himerele sale utopice religia acelor miscari rationaliste care predau maselor libertatea personalitatii si prin urmare o anihileaza. Reprezentantii crestinismului si-au cheltuit insa energia cu simpla mentinere a celor mostenite, fara sa lucreze in continuare la construirea casei lor, pentru a o face mai spatioasa. Insa stagnarea in aceste circumstante risca in caz de durata prelungita sa duca la un final fatal.

8 comentarii:

  1. Am citit, va trebui să recitesc mai atent, ca să-mi dau seama. Oricum , la prima lectură sentimentul meu este că ai scris despre lucruri care pot fi enigme, unele greu de descifrat. Voi reciti. Dar, mi-ar place mult să dezvolți subiectul chiar tu, cu noi lămuriri. Și încă ceva: la recitire va trebui să mă înarmez cu multe dicționare, enciclopedii, etc....dar mai ales să țin Biblia aproape. Îți doresc mult spor la toate câte le faci în viață!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am recitit, și trebuie să-ți spun că mă situez pe o poziție contrară a ceea ce ai scris. Sigur, e poziția și simțirea mea, pot fi esențialmente greșite, dar aș vrea să aflu dacă sunt. Deci: eu cred așa: înainte de a fi ben al oricărui om, Isus este Fiul Tatălui Ceresc, deci El e Dumnezeu, deci se situează în afara oricăror încadramente omenești. Faptul că a fost nevoie să devină făptură omenească pentru a putea fi Mântuitor nu îi diminuează în niciun fel divinitatea. Poate ar trebui să mă gândesc că, gândindu-ne la existența omenească a lui Isus, unele asemănări cu noi pot fi făcute, dar și în acest caz eu cred că formularea corectă e: nu Isus se aseamănă cu omenescul, ci omenescul trebuie să se asemene cu Isus. Repet, e doar părerea mea, pe care citirea articolului tău mi-a ”răscolit-o” frumos....

      Ștergere
  2. Ai dreptate, si varianta ta poate fi corecta pentru ca Iisus inglobeaza toate adevarurile existente. Este adevarat ca Iisus este dincolo de omenesc, chiar daca a luat forma umana. Textul este mai mult o viziune a alchimistilor, dar adevaratii alchimisti care au cautat nemurirea dincolo de pietre. Nu este, insa, singura varianta... Este greu sa avem o imagine despre Dumnezeu din perspectiva umana. Ar putea fi mai mult o "palavrageala" a oamenilor care vor sa arate ca stiu ceva.
    Ceea ce vreau sa adaug este ca marii psihologi au avut si o alta viziune, evident psihologica, asupra lui Iisus. Ei spuneau ca Iisus a avut si el "umbra" lui (adica partea psihica ce nu facea parte din constient, ceea ce este intunecat pentru ca nu este stiut), si anume acele momente din templu in care s-a enervat pe negustori (o umbra a banilor), momentul de pe cruce in care s-a simtit parasit de Tata, etc. Insa el a putut sa isi integreze aceasta parte de umbra si astfel sa se inalte catre propriul Sine. Eu nu stiu nici macar o cincime din adevar, ci doar vorbesc despre posibile situatii mai putin cunoscute oamenilor. Nu-i asa ca viata este mai frumoasa cand exista mister?!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. OOOooo!!! Da! misterul ne îmbogățește frumos viețile. Cumva, face parte din intimitatea nostră nevoia de mister, știu că tu cunoști mai bine explicația. Cât despre specificările tale de aici, m-ai făcut să mă gândesc, pt. prima dată, la faptul că Isus a avut desigur psihologia lui, eu înțelegând prin asta că putem găsi explicații sufletești laturii sale umane, nu numai explicații divine laturii sale umane. Deja gândul ăsta mă provoacă, am să recitesc Evangheliile având în minte această îndrumare. Mulțumesc!!!

      Ștergere
  3. Am citit din nou atent, recitind mai ales versetele în care Isus apare a fi om mai ales. Și ceva am început să înțeleg, dar când mă bucuram mai tare îmi aminteam că El e parte a Sfintei Treimi, că nu-L putem desprinde de acolo, Treimea fiind una și inseparabilă. Și m-a dus gândul spre alte religii, în care Spiritul Suprem e cumva mai uman, și mi-am dat seama că nu Divinitatea Bibliei trebuie adusă în Spiritul acela, ci Spiritul trebuie ”urcat” în Divinitatea Bibliei, în Treime deci. Și tot gândindu-mă așa, aproape că L-am pierdut pe Isus-Om, adică exact ce căutam să înțeleg, dar din nou plecam în căutarea Lui, vroind să te înțeleg și pe tine când vorbești despre ”înălțarea Lui către propriul Sine.” Cred că acolo e explicația, cred că așa ar trebui să-I înțelegem psihologia, neuitând că în Sinele Lui, El nu e singur, și că orice spiritualitate, înclusiv simpla noastră spiritualitate omenească, de acolo își are plecarea, și că acolo îi va fi (ne va fi) sosirea. Cam asta cred acum, dar o să mai citesc....nu din dorința de a înlătura misterul, ci, lăsându-l așa frumos cum e, de a-l lumina cât de cât. :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ...m-am mai gândit, mi-am mai pus întrebări, și așa se face că am ajuns la înrebarea; ”oare putem vorbi despre o psihologie a lui Dumnezeu”? dar nu a lui Dumnezeu ca Treime Sfântă, ci a lui Dumnezeu ca Tată Ceresc, Yahveh....

      Ștergere
  4. Interesanta intrebare. Cred ca intreaga psihologie vorbeste despre Dumnezeu fara a-l pomeni si fara a-si da seama ca el este prezent. Poate ca putem vorbi despre o psihologie ce se lasa a fi descoperita mereu si mereu...caci nu il putem cuprinde pe creatori nici macar cu minti luminate...nici macar vorbind despre Yahve...nu stiu...ma pierd la o asa intrebare :)

    RăspundețiȘtergere
  5. ...te pierzi :) și totuși răspunsul l-ai găsit (cred eu) ”o psihologie ce se lasă a fi descoperită mereu și mereu...”

    RăspundețiȘtergere