"Toate necazurile oamenilor vin din incapacitatea lor de a sta singuri si tacuti intr-o camera goala"
Blaise Pascal (1660)

duminică, 15 iulie 2012

Oglinda umbrei

Puteti petrece ani intregi intr-un labirint in care aaveti senztia ca nu veti mai putea iesi. Pe masura ce avansam, umbra incerca sa ne sufoce.  Veti avea viziuni terifiante, in cursul careia va veti "ucide"apropiatii. Veti tipa in timpul somnului. Va veti trezi plangand.De nimic nu veti fi crutati. Frica, oroarea, teroarea va vor paraliza fiecare pas; va vor dezmembra cu mai multa eficacitate decat ar face-o cel mai abil dintre chirurgi. Veti ave impresia ca va faceti tandari.
Va veti vedea lasitatea, ipocrizia, manipularile, judecatile nemiloase. Va veti constientiza complezenta si furia. Dragostea voastra pentru conflict, delectarea voastra in boala, capacitatea de a ucide, vidul din voi, ura voastra, exhibitionismul vostru, egocentrismul. Veti vedea tot ceea ce ati sperat intodeauna sa vada ceilalti in ei...si niciodata in voi. In unele zile veti avea senzatia ca innebuniti. Insasi fibra fiintei voastre va fi distrusa prin inaintarea in aceasta caldura rece, in aceasta umiditate uscata, in aceasta duhoare parfumata. Pana cand, epuizati, veti renunta. Pana cand veti abandona toate pozitiile si curajul, si determinarea, si perseverenta, si tot ceea ce ati invatat. Pana cand va veti declara invins, snopit in bataie. Mai rau chiar, pana cand nu va va mai pasa catusi de putin daca sunteti invingator sau invinsm, daca ati batut sau ati fost batut.
Fara sa stiti, ati avut reflexul potrivit la momentul potrivit. Fiindca exact in acel moment va veti afla in fata cu monstrul, la bunui lui plac. Meandrele umbrei nu servesc la nimic altceva decat sa va oboseasca, sa ucida in voi orcare alta dorinta in afara aceleia de a trai cateva clipe de pace adevarata. Oglinzile umbrei nu au alta utilitate decat aceea de a va impinge cu fermitate catre simplicitatea esentialului. Eliminand umbra taiem de fapt legatura noastra cu trecutul si cu constrangerea de a cauta in exterior solutia la nevoile voastre. Omorand umbra, renuntati la propria voastra grandoare. Taiati cordonul ombilical al fricilor voastre. Deschideti in voi insiva un spatiu de libertate si de autonomie reala.

6 comentarii:

  1. Mi-e greu să înțeleg! Spui: ”Omorând umbra (eu am înțeles că este vb. despre umbra răului din noi, umbra aceea fantasmagorică descrisă în parte de tine aici) renunțați la propria voastră grandoare.” ...sau nu înțeleg eu bine, și de-aia mi-e greu?
    Oricum, ce ai scris aici e tulburător.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu vad umbra ca o parte ascunsa care nu te lasa sa evoluezi, care umbreste orice valuare pe care ai vrea sa ti-o oferi. Majoritatea oamenilor traiesc sub dominanta umbrei pentru ca teama de nou este foarte activa in constiinta noastra. Umbra nu te lasa sa renunti la propria grandoare, o grandoare falsa, de altfel. Insasi competitia in care traim si cu care am fost invatati sa crestem ne da aceasta grandoare si ne umbreste individualitatea. Ne creeaza o personalitate puternica care, binenteles, umbreste individualitatea si ne face sa uitam ca provenienta noastra vine din unitate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acum parcă încep să înțeleg. Și mi-ar place să vorbești cândva și despre metodele pe care le avem la îndemână noi, oamenii, pentru a ”evada” din această umbră. Vorbești despre ”unitate”, și ai dreptate, dar cum ne-o putem conștientiza fiecare? noi, indivizii care suntem....??? există vreo diferență între unitatea cu noi înșine și unitatea cu ceilalți?

      Ștergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca diferenta exista doar in capsorul nostru la nivel perceptiv. Cum percepem noi lumea ca un lucru exterior noua si subiectivitatea din interiorul nostru sunt chestiuni mult prea relative. Unitatea este probabil o certitudine la fel ca si moartea, insa e prea greu sa ne gandim la toate lucrurile astea. Omul este construit de la nastere dupa principiul placerii. Tot ceea ce da batai de cap asa cum este, de altfel acest subiect, este neinteresant atata timp cat nu ofera certitudine, placere, atata timp cat rezultatul nu ti se confirma...
    Cat despre metodele de evadare din umbra, din punctul meu de vedere, este destul de greu de a gasi iesirea. Meditatia, terapia, constientizarea si acceptarea acestor fenomene intunecate sunt numai unele din exercitiile ce trebuie parcurse. Un drum initiatic catre regasirea sinelui este anevoios avand in vedere ca traim intr-o societate care se bazeaza pe competitii acerbe care nu ne duc la nici un rezultat bun.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Interesant, foarte interesant! Tu spui că subiectivitatea mea e ceva relativ. Atunci sunt și eu relativ? Eu, care simt că exist și prin părerile pe care le împărtășesc. Greșite sau nu, sunt ale mele, sunt ”eu” fără ele aș fi ”altul”, sau dacă le-aș prea -schimba tot altul aș simți că devin. Sigur, vorbesc despre părerile esențiale, acelea care ”mă conturează”.
      Da! spui frumos:”Omul este construit de la naștere după principiul plăcerii.” Perfect de acord! Dar, oare, câți știu...știm asta? ...și cum?
      Iar despre evadări....aștept cu mare nerăbdare noi postări de-ale tale pe tema asta, asta pt. că mă simt novice în domeniu.
      Primește admirația mea!

      Ștergere