"Toate necazurile oamenilor vin din incapacitatea lor de a sta singuri si tacuti intr-o camera goala"
Blaise Pascal (1660)

marți, 3 iulie 2012

Constientizare 1


Cei mai multi dintre noi incercam sa devenim constienti de noi insine sub impulsul suferintei, cand suntem deja contractati, inchisi, defensivi, la mii de km departare de glorie. Asa cum suntem perfect capabili sa traim experienta unei glorii exterioare, care nu are insa forta de a ne hrani pana la indestulare!Nu avem incotro si ne identificam cu copilaria noastra, fericita sau nefericita, doar din cauza ca aceasta identificare ne confera sentimentul ca existam, ca avem o identitate, si ne ofera, intr-o oarecare masura, un punct de pornire. Si apoi, pentru ca ne putem face altminteri. Ceva din noi are nevoie sa devina o persoana, construindu-si o identitate si elaborandu- si o personalitate. Sa luam exemplul unui fruct. Coaja reprezinta personalitatea acestui fruct. In egala masura, ea reprezinta starea interioara si protejeaza interiorul de loviturile venite din exterior. Si totusi, cine s-ar fi gandit vreodata ca invelisul reprezinta fructul in intregime? Chiar si atunci cand scoarta este foarte solida, putem desface fructul pentru a descoperi miezul acestuia.Exteriorul nu semnifica decat expresia a ceea ce se intampla in profunzime. Coaja fructului depune marturie pentru sanatatea lui interna, dar nu constituie esenta fructului. La prima vedere, fructul primeste lovituri din exterior, care isi lasa amprenta asupra lui, insa este suficient sa inlaturam coaja sau o mica parte din fruct pentru a elimina raul si pentru a conserva restul. Numai atunci cand fructul este putred in interior, nu mai putem trage niciun folos de pe urma lui. Personalitatea omeneasca este rezultatul unui compromis intre lumea interioara si cea exterioara. Ne confera o aparenta cu care ne identificam, numai ca trebuie sa recunoastem ca nu exista nimic foarte personal in ceea numim identitate sau personalitate. Ea este compusa dintr-un ansamblu de reactii conditionate, care nu reflecta decat o parte din ceea ce untem cu adevarat. Aceste reactii reprezinta modalitatea in care am trait si am reactionat in trecut si justifica de cele mai multe ori felul in care reactionam in prezent.Jung a propus termenul de „Persona ”, pentru a vorbi despre puntea  pe care o ridicam intre noi si lumea exterioara. El face referire la masca pe care actorul din antichitate o purta pe scena pentru a face ca vocea sa sa rasune. Jung arata ca un profesor care ajunge sa se identifice cu stiinta sa si isi asuma acest rol public fara sa se mai poata detasa, dand lectii chiar si acasa, devine astfel prizonierul propriei PERSONA, al propriei mati. O masca ce ii confera asadar, valoare, dar care se poate transfoma la fel de bine intr-o inchisoare. 

2 comentarii:

  1. Foarte intense cuvintele tale! aproape că m-au ”zăpăcit”,,, noroc, cred eu, cu acel ”1” din titlu, aștept nerăbdător ”liniștirea”...

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu sunt in totalitate cuvintele mele, citesc foarte multe articole si carti pe aceste teme...

    RăspundețiȘtergere