"Toate necazurile oamenilor vin din incapacitatea lor de a sta singuri si tacuti intr-o camera goala"
Blaise Pascal (1660)

miercuri, 2 februarie 2011

O picatura de roua pe pajistea vietii



               
In filosofia taoista, mintea umana este asemenea cu o oglinda care reflecta lumea din jurul ei—o picatura de roua pe pajistea vietii. Claritatea imaginilor si a gandurilor pe care aceste imagini le provoaca depinde in primul rand de claritatea oglinzii, si nu de inteligenta. „pentru a se oglindi, oamenii folosesc mai degraba apele linistite decat raurile repezi”, spune Wen Tzu, fiindca apa statatoare este clara si calma. Atunci cand mintea este clara si calma, imaginile pe care le reflecta sunt reale, iar cunostintele dobandite sunt adevarate. Daca mintea este agitata si confuza, ea seamana cu suprafata unui lac in care s-a aruncat o piatra.
               Daca oglinda mintii este acoperita de praful gandurilor negative si scuturata de emotii conflictuale, ea distorsioneaza orice lucru reflectat, conducand spiritul pe un drum gresit.  Deoarece mintea filtreaza toate perceptiile senzoriale, claritatea mentala este importanta pentru o corecta intelegere., la fel ca un aparat de fotografiat la care trebuie montata o lentila curata. Daca mintea este tulburata si supusa stresului emotional, ea nu poate face fata complexitatii vietii.
Claritatea mentala nu este doar o problema de atentie si perceptie. Ea presupune indepartarea valului de prejudecati si egocentrism si perceperea lui inconjuratoare prin oglinda imaculata a constiintei primordiale. Aceasta nu este o sarcina usoara, pentru ca oamenii privesc lumea prin lentilele mintii, prelucrate cultural , lentilele slefuite de parinti si de societate.  Pentru a rezolva aceasta metoda si a descoperi metodele prin care sa poata lustrui oglinda mintii, taoistii aplica metode stiintifice asupra subiectului si obiectului perceptiei.
In concordanta cu aceasta stiinta a mintii, tot ceea ce patrunde in mentalul constient este in realitate o imagine subiectiva a lumii, impresie influentata de punctul de vedere si de nivelul cultural al celui care o percepe. Singurul fapt obiectiv este constiinta insasi. Analizand stiintific constiinta si modul in care ea functioneaza prin intermediul perceptiei senzoriale, stiintele mentale taoiste au elaborat tehnici sofisticate prin care un individ isi poate sterge din minte prejudecatile egocentrice si conditionarile culturale rigid fixate, percepand apoi lumea prin lentile curate ale constiintei primordiale. Chiar si o infima clipa privind asupra supremei realitati prin oglinda imaculata a constiintei primordiale este suficienta pentru a indeparta definitiv toate iluziile dobandite care modifica permanent constiinta adaptatului, aceasta fiind sclipirea spontana a constiintei pe deplin iluminate catre care aspira toti adeptii inaltelor cai spirituale.
Unul dintre cele mai importante principii ale stiintei mintii  stabileste faptul ca subiectul perceptiei, obiectul ei si perceptia insasi sunt aspecte inseparabile ale unuia si aceluiasi proces.
Daca lumea perceputa este un factor extrem pe care nimeni nu il poate schimba, singurul aspect al procesului pe care subiectul uman il poate controla si pe care el se poate concentra pentru a optine reflectarea clara a realitatii ete—in conceptia taoista—subiectul perceptiei si propria sa minte.
Cei doi factori importanti in cultivarea claritatii sunt calmul si linistea emotionala. Supratensionarea si dezechilibrul umplu mentalul cu forma aberanta de energie pe care conceptia chineza traditionala o numeste „energie intunecata”. Ori de cate ori stresul si emotiile necontrolate isi pun amprenta asupra psihicului uman, energiile negative se ridica la nivelul organelor interne.  Mania, de pilda, provoaca ridicarea energiei de foc din ficat, teama starneste energia rece a apei din rinichi, ingrijorarea excesiva agita, energia tulbure a pamantului din splina si din stomac etc.
Astfel de procese sunt similare cu aburirea unei oglinzi sau cu stropirea ei cu apa: orice imaagine reflectata apare distorsionata.
Claritatea mentala poate fi obtinuta numai daca energiile sunt eliberate si calme.
Daniel Reid ne aminteste cel de-al doilea principiu al alchimiei interne: „Energia se transforma in spirit”. Aceasta inseamna ca mentalul este sustinut de energie, iar calitatea energiei influenteaza claritatea functiunilor mentale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu